Na czym polega drenaż francuski?

Odwodnienie dróg czy placów budowy często osiąga się przez budowę różnego rodzaju rowów, studni czy drenaży. Na szczególną uwagę zasługuje drenaż francuski, który jest udoskonaloną wersją zwykłego drenażu. W dzisiejszym wpisie przyjrzymy mu się nieco bliżej.

Drenaż francuski a zwykły drenaż

Zwykły drenaż to najczęściej system rur z perforacjami. Przez perforacje do rur napływał nadmiar wody, który następnie był odprowadzany. To rozwiązanie ma jednak dużą wadę. Woda dostająca się do rur z dużą energią doprowadzała do ich zamulenia, a następnie – całkowitego zatkania otworów gruntem. Drenaż szybko stawał się więc niewydajny. Dlatego system ten udoskonalono, wymyślając drenaż francuski. Czym różni się on od tradycyjnego rozwiązania? Drenaż francuski składa się z sączka wykonanego z materiału mineralnego otoczonego geowłókniną, która uniemożliwia przedostawanie się drobnych cząstek gruntu do wnętrza sączka. Parametry materiały geotekstylnego i wymiar drenu dopasowuje się do konkretnych wymagań projektowych w danym miejscu. Najczęściej do jego wykonania stosuje się kruszywo mineralne ze skał niereagujących z wodą,  o frakcji nie mniejszej niż 8 (najlepiej 16/63 mm) i geowłókninę igłowaną, nietkaną i odporną na starzenie się. Okrycie kruszywa oczywiście musi być bardzo szczelne, dlatego geowłókninę układa się z zakładkami, a na wierzchu spina lub zszywa. Dobrze wykonany drenaż francuski zapewni skuteczne odwodnienie terenu nawet na kilkadziesiąt lat.

Skąd wzięła się nazwa?

Ciekawostką związaną z drenażem francuskim jest niewątpliwie nazwa tego typu odwodnienia. Mówi się, że powstała ona z przekręcenia słowa trench (rów) na French (francuski). Kolejna teoria mówi o tym, że  nazwa drenażu pochodzi od nazwiska Henrego Frencha, prawnika z USA, który w 1859 roku napisał książkę o drenażu rolniczym. Jeden z rozdziałów książki traktował właśnie o omawianym zagadnieniu. Bez względu na to, która wersja jest prawdziwa, drenaż francuski obecnie znajduje szerokie zastosowanie w ogólnie pojętnym budownictwie i drogownictwie.

W celu zapewnienia maksymalnej wygody użytkowników przy korzystaniu z witryny ta strona stosuje pliki cookies.
Kliknij "Zgadzam się", aby ta informacja nie wyświetlała się więcej.